Pidurdamisest ja ohtude vältimisest rulluisurajal

 |  treenimine

Tõnis oskab pidurdada ka tagurpidi

Teisipäeval ilmus Õhtulehes artikkel, mis kirjeldas õnnetust rulluisutaja ja vanema (80-aastase) meesterahva vahel. Kolmapäevaõhtuses Aktuaalses Kaameras rõhutati, et rulluisutajat võrdsustatakse liiklusseaduse silmis küll jalakäijaga, kuid siiski „peab rattaid kasutav liikleja olema eelkõige see osapool, kes ohutuses veendub“.

Et rulluisutamine ei oleks kontemurdev endale ega teistele, tuleks uisutama hakates kiiresti selgeks õppida pidurdamine. Takistusteta ringrajal on võimalik sõita ka ilma pidurdamata, kuid enamikel rulluisuteedel on kiire pidurdamise oskus äärmiselt vajalik. Rullibaas teeb lühikese ülevaate kahest enamkasutatavast pidurdamisviisist.

Lihtsam võimalus on kasutada parema rulluisu külge kinnitatud kannapidurit (kannaklotsi). Selleks tuleb veeremiselt viia keharaskus vasaku kergelt kõverdatud jala peale ning parem uisk veidi vasakust uisust ette veeretada. Sellest asendist on vaja veidi survet asetada kannale ning klots kergelt maha suruda.

+ lihtne õppida
+ väiksematel kiirustel väga efektiivne
- suurematel kiirustel jääb väheefektiivseks

Edasijõudnud armastavad kasutada nn t-pidurdust (t-stop). Selleks jääb keharaskus ühe jala peale (enamasti valib uisutaja selle jala ise) ning teine jalg asetatakse veereva jala taha selle suhtes 90° nurga alla. Esialgu, õppimise käigus, toetab taga paiknev jalg vaid väga kergelt vastu maad, kuid tehnika paranedes viiakse järjest rohkem kehamassi taha, mis võimaldab kiiremat pidurdust.

+ küllalt efektiivne ka suurtel kiirustel
- kulutab oluliselt rattaid
- vajab väga head tasakaalu

Kuigi kiire reageerimine ja äkiline pidurdamise aitavad hoiduda paljudest ohtlikest olukordadest, ei ole alati võimalik kõiki ohtusid vältida. Seega kehtib ka rulluisutajale nõuanne, mida enamasti antakse autojuhtidele: vali alati oludele vastav sõidukiirus!


2 Comments


  1. Pidurda joostes murule ja kasuta ka hokipidurdust kui pidurdusmaa osutub lühikeseks.
    Kogemus olemas hokipidurdusest külg ees, kahjuks oli asfalt veel libe puulehtedega ja lõppes luumurruga. Seda oleks saanud ära hoida kurvist välja sõites ja murul edasi joosta.

  2. Hokipidurdus on siis nagu topelt t-pidurdus :) Isiklikult pole kunagi julgenud isegi seda proovida.
    Muru on võimalus tõesti. Sel juhul peab silmas pidama, et peale maandumist võivad jalad kinni jääda.

Recent Posts
Rullibaas Sotshi olümpia avamistseremoonial

Rullibaas Sotshi olümpia avamistseremoonial

16.02.2014  |  Kommentaarid välja lülitatud

Seitsmendal veebruaril toimunud Sotši olümpiamängude avamisest võtsid osa kaks Rullibaasi liiget: Danila ja Lena. Ja mitte pealtvaatajatena, vaid osalejatena. Avamistseremoonia lõpetanud suurest rulluisushowst ja selleks ettevalmistamisest räägib lähemalt Danila ise. veel

4. Schänkel Tartu Rulli esimene võistluspäev on seljataga

18.01.2014  |  Kommentaarid välja lülitatud

Juba neljandat aastat järjest Tartus, Eesti Maaülikooli spordihoones peetava Põhjamaade suurima siserulluisutamise võistluse Schänkel Tartu Rull avapäev on jäänud seljataha.... veel

Eesti võõrustab Põhja-Euroopa suurimat siserulluisutamise võistlust

Eesti võõrustab Põhja-Euroopa suurimat siserulluisutamise võistlust

14.01.2014  |  Kommentaarid välja lülitatud

Eesoleval nädalavahetusel, 18.-19. jaanuaril toimub Tartus üks Põhja-Euroopa suurimaid siserulluisutamise võistlusi 4. Schänkel Tartu Rull, kus osaleb ka möödunud aasta võitja, lätlane Roberts Pundurs. veel

Schänkel Tartu Rull stardib sel talvel taas

Schänkel Tartu Rull stardib sel talvel taas

26.10.2013  |  Kommentaarid välja lülitatud

Sel talvel (18.-19. jaanuaril) korraldab Rullibaas juba neljandat Schänkel Tartu Rulli. Üritus toimub jällegi Eesti Maaülikooli spordihoones, Tartus. veel