Õpetused

Rulluiskudel on palju osi, mis vajavad regulaarset puhastamist. Kõigile on teada, et aeg-ajalt oleks kasulik puhastada laagreid, kuid kui paljud teist ja kui sageli puhastavad ja hooldavad oma uiskude saapaid, raame, rattaid?

Laagrid

Laagrid on rulluiskude kõige nõudlikumad osad, mida tuleb pidevalt puhastada ja õlitada. Hooldamise sagedus oleneb kõige rohkem määrdeaine omadustest. Mõni võistlusmääre kestab kõigest 50-60km, samas kui paksemad määrded (nt tavott ja paksemad õlid) võivad vastu pidada 300-400km. Määre ise võib kesta kauemgi, kuid laager kogub endasse tolmu ja mustust, mis hakkab laagri veeremist takistama ning tema eluiga vähendama. Seetõttu tasub laagreid puhastada pigem sagemini kui harvemini.

Lisaks üldisele hooldusele, tuleb kindlasti laagrid lahti võtta pärast vihmas sõitmist. Ka niiskuse vastu pakuvad paksemad määrded rohkem kaitset, kuid lausvihmas sõitmist ei suuda tavalise laagri jaoks ohutuks muuta miski.

Laagri puhastamise viise on erinevaid, siin on ära toodud üks võimalustest.

  1. Kõigepealt on vaja rattad raamide alt lahti kruvida ning laagrid rataste seest kätte saada. Selleks on vaja spetsiaalset rulluisuvõtit või osavaid käsi, mis mõne muu vahendiga laagrid ratastest vabastab.
  2. Enamik müügil olevaid laagreid on ühelt poolt kaetud metallist kaitsevõruga ning teiselt poolt avatud (paistavad kuullaagrid või neid ümbritev plastist kest). Kui laager, mida kavatsed puhastama hakata on mõlemalt poolt võruga suletud, tuleb nõela abil ühelt poolt eemaldada võru kinni hoidev splint ning seejärel võru ise.
  3. Kui laager avatud, võid valida ühe kolmanda punkti all toodud meetoditest või neid kombineerida.
    • Vala mõnda topsi bensiini (või mõnda muud puhastusainet – kuid mitte vett) ning aseta laagrid (avatud pool allpool) sinna ligunema. Võimalusel loksuta mõne aja pärast veidi topsi, et mustus paremini laagri seest välja tuleks. Nüüd võta laagrid ükshaaval sõrmede vahele või torka rulluisuvõtme (sobib ka nt pastapliiats) otsa ning pane keerlema (jälgi, et laagri rumm ringi ei keerleks). Keerutamine on vajalik selleks, et bensiin ja viimane mustus laagri seest kätte saada. Pane iga laager keerlema 3-4 korda.
    • Kui Sul on olemas ultrahelipuhastaja, vala sinna bensiini ning aseta sisse laagrid. Pane masin tööle 3-6 minutiks ning võta välja puhtad laagrid. Mustemate laagrite puhastamiseks võid nad kõigepealt panna ühtpidi ning siis teistpidi masinasse ning vahepeal bensiini vahetada. Masina abil saad pesta ka rohkem kui üht laagrite komplekti korraga. Pärast puhastamist võta laagrid sõrmede vahele ning keeruta neid nagu kirjeldatud 3.1 punktis.
    • Laagrite puhastusprotsessi on võimalik täiustada suruõhu abil. Võid kasutada 3.1 ja 3.2 punktis kirjeldatud meetodit ning laagrite keerutamise asemel kompressoriga need kiiresti üle käia.
    • Viimase variandina toome välja kiirmeetodi, mis ei ole nii tõhus kui eelmised. Võta sõrmede vahele laager ning suuna sinna survestatud õlipudelist õlijuga. Laager hakkab keerlema ning õli peseb laagri puhtaks. Kahjuks ei pese õli kõike mustust laagrist välja, mistõttu soovitame seda lahendust pigem mitte kasutada. Laagreid õlitada ei ole enam vaja, kuid kuna nad said korralikult üle uputatud, tasub nad mõneks ajaks paberile kuivama jätta. Jäta vahele punkt 4.
  4. Pane laagrid kuivama ajalehele või köögipaberile ning lase neil 2-3 minutit kuivada. Seejärel lisa laagrisse mõni tilk meelepärast määret. Ära õliga üle pinguta, kuna liigne määre tuleb laagrist välja ning hakkab kiiremini mustust koguma.
  5. Pane iga laager kergelt sõrmede vahel keerlema ning paiguta siis koos puksidega tagasi ratastesse (jäta lahtised küljed sissepoole). Kui olid eelnevalt ühelt poolt kaitsevõru ja katte ära võtnud, siis tagasi ei ole neid vaja panna, kuna sealt poolt laagrisse väga palju mustust ligi ei pääse.
  6. Tubli töö! Nii lihtne see oligi.

Rattad

Rataste hooldus on mõnevõrra lihtsam laagrite omast. Kõige tähtsam on jälgida ratta kulumist, kuna rulluisutades kulub alati ratta sisemine külg rohkem kui välimine (kulumine on oluliselt väiksem, kui sõita õige tehnikaga).

Sellise rattaga sõitmine takistab uiskude veeremist (tasakaalu) ning surub uisutaja veelgi enam uisu sisekandile. Probleemi ennetamiseks tuleb rattaid aegsasti raami sees ringi pöörata. See tähendab, et ilusad logodega pooled tasub mõne aja möödudes pöörata sissepoole. Soovitame rattaid ringi pöörata vähemalt iga 100km tagant, kuid pigem võta need mõned minutit ette tihemini kui harvemini. Jälgi ise oma rattaid ning otsusta, millal on õige aeg.

Kuna kõik rattad ei pruugi kuluda ühtlaselt (esimesed kuluvad tihti kiiremini), siis tasub lisaks ringi pööramisele aeg-ajalt vahetada ka ratta asukohta.

Lisaks tasub jälgida, et ratas oleks puhas. Pigiplekid ratta peal vähendavad veerevust ning haakuvust, mustus ratta sisemuses võib viia ratta tasakaalust välja ning seetõttu põhjustada kehvemat veeremist.

Kui kasutad väli- ning sisetingimustes üht komplekti rattaid, siis enne sisetreeningu alustamist puhasta kindlasti rattad korralikult. Võid lisaks veele kasutada nt piiritust ja lappi, et ratta pealt kõik tolm kätte saada. Vastasel juhul võib sõit väga libedaks minna.

Saabas

Kui oled soojal suvepäeval palju higistanud või on niiskus märja ilmaga saapasse saanud, siis jäta ta pärast treeningut kuivama. Võta lahti paelad, ava maksimaalselt saapa keel ning eemalda vooder, kui see su saapal olemas on. Ära pane saabast kuivama kuuma radiaatori peale – see võib mõjuda (eriti süsinikkiust) saapale halvasti.

Raam

Ilmselt kõige vähemnõudlikum osa uisu juures, kuid ka raamil tasub pilku peal hoida. Mustus kipub tihti kogunema rataste kohale (kuhu veerev ratas seda „viskab“). Kui pikema aja jooksul pori sinna koguneb, võib see hakata ennast vastu ratast suruma ning veeremist takistama. Õnneks kulutab ratas selle kiiresti ära, kuid milleks rattale seda lisakoormust asetada?

 

Kui midagi jäi ebaselgeks, soovid teada anda mõnest veast või paremast hoolduse variandist, siis saada kiri aadressile info[at]rullibaas.ee.